Aplikace Záchranka začala jako bakalářská práce. Teď má milion uživatelů.

Aplikace Záchranka pomáhá přivolat pomoc v tísni už čtvrtým rokem. Nedávno překonala hranici 1 milionu uživatelů. Každý den ji využije 50 z nich a za 3 a půl roku fungování aplikace z ní záchranáři přijali více než 35 tisíc tísňových volání. O vzniku aplikace Záchranka, jejích nových funkcích a mnohém dalším jsem si povídali  s jejím autorem, Ing. Filipem Maleňákem.

 

Ing. Filip Maleňák, ředitel Aplikace Záchranka, z.ú, neziskové organizace, která provozuje a rozvíjí stejnojmennou aplikaci na území ČR
foto: archiv Aplikace Záchranka
Jak vznikl nápad založit aplikaci Záchranka a kdo za jejím zrodem stojí?

Aplikace Záchranka začala jako má bakalářská práce při studiu biomedicínské techniky na VUT v Brně. Chtěl jsem dělat něco přínosného a smysluplného. Můj otec pracuje ve firmě, která tvoří informační systémy pro záchranky, a tak jsem věděl o nejpalčivějším problému práce záchranáře. V té době to byla lokalizace pacienta volajícího z mobilu. Záchranáři měli pouze informace, kde se asi mobilní telefon volajícího nachází. A to v rozmezí jednotek metrů až po desítky kilometrů. Nepřesnost tedy byla obrovská. A tak jsem se pustil do práce, výsledkem byla aplikace, která měla lokalizovat člověka a poslat prostřednictvím SMS na linku 155 GPS volajícího. Takto jednoduchá už ale aplikace dávno není. Proměnila se, je sofistikovanější, umí toho mnohem víc. Navíc má po třech a půl letech od svého spuštění milion uživatelů.

 

Jak dlouho trval vývoj aplikace?

Vývoj aplikace Záchranka je nepřetržitý, malý tým vývojářů na aplikaci pracuje opravdu každý den. Je nutné ji neustále přizpůsobovat všem typům telefonů, velkému množství verzí operačních systémů apod. Je to tedy neustávající práce a v podstatě každodenní překonávání nástrah, které na nás telefony přichystávají. Kromě této řekněme “běžné údržby” ale dál rozvíjíme naše vize a aplikaci neustále vylepšujeme. Velkým krokem bylo přidání horské a vodní záchranné služby do systému – to proběhlo v roce 2018. Novinky ale přibývají každý rok, letos jsme ve spolupráci s hlavním městem Praha přidali do aplikace tzv. Varovná upozornění, která může magistrát města využít v případě, že na území Prahy dojde např. k havárce plynu/vody. Jednoduchou notifikací upozorní uživatele aplikace na nebezpečí – stačí mít v aplikaci nastaveno, že chcete dát vědět o případných krizových situacích v Praze. Pak už se jen problematické oblasti vyhnete. Aplikace tak vlastně funguje i jako tzv. reverzní tísňová linka a pomáhá předcházet dalším zraněním. Další města se přidají v průběhu září, už teď víme, že to budou Pardubice a Plzeň. Momentálně třeba pracujeme na tom, aby byl z aplikace možný i přenos obrazu z místa nehody, nebo do ní chceme vložit tzv. elektronickou knihu vycházek. Další informace najdete tady: https://www.zachrankaapp.cz/cs/na-cem-pracujeme.

 

S jakými překážkami/obtížemi jste se při  zavádění aplikace setkali?

Velkou počáteční výzvou bylo přesvědčení zdravotnických záchranných služeb, že aplikace Záchranka stojí za to. ZZS nejsou v ČR centrálně spravovány, každá funguje autonomně v rámci kraje. Na počátku tedy bylo nutné aplikaci všem představit, ukázat jim, že má smysl integrovat celý systém přímo na operační střediska ZZS. Dnes je aplikace napojená na dispečinky ZZS takovým způsobem, že operátory nijak nezatěžuje, když volá někdo z aplikace Záchranka, vyskočí to operátorovi tísňové linky v počítači stejně, jako by volal někdo běžným způsobem. Volání z aplikace ale navíc přidá další údaje, především polohu, ale také kontakty na osoby blízké, zdravotní indispozice, stav baterky telefonu apod. Tedy důležitá data, na která by se operátor stejně ptal. Takto je vidí a volající, který je často ve stresu, může jen odsouhlasit, že jsou uvedené informace správné.

Velkým otazníkem bylo také financování celého neziskového projektu. Na začátku aplikaci Záchranka podpořil Pavel Müller, pilot letecké záchranné služby. Kontaktoval mě s tím, že jeho firma Alfa-Helicopter poskytne potřebné finanční prostředky. Přidala se i Česká pojišťovna a Jihomoravský kraj. Po ukončení činnosti Alfa-Helicopter jsme přišli o významného partnera, záhy ho ale nahradila Nadace Vodafone, která se stala generálním partnerem aplikace Záchranka.

foto: archiv Aplikace Záchranka
Jaké jsou hlavní výhody aplikace oproti klasickému telefonickému přivolání pomoci?

Aplikaci si každý může stáhnout zdarma, a to právě díky Nadaci Vodafone, která se významně podílí na financování celého neziskového projektu. Aplikace člověka volajícího o pomoc přímo propojí s nejbližší zdravotnickou záchrannou službou, v případě, že se člověk nachází na horách také s horskou službou, nebo u vody s Vodní záchrannou službou ČČK. Aplikace tak činí na základě GPS polohy automaticky, rozpozná, kde je, a podle potřeby kontaktuje nejen ZZS, ale i HS či VZS. Zároveň odešle GPS souřadnice (s přesností na metry) a základní osobní i zdravotní údaje, jako jsou zdravotní indispozice, kontakt na blízké osoby nebo třeba stav baterie mobilu. Navíc je upravená pro zrakově i sluchově postižené. Aplikace také obsahuje interaktivní návod první pomoci, Lokátor, který uživatele navede k nejbližší pohotovosti či pohotovostní lékárně a nejobsáhlejší seznam automatizovaných externích defibrilátorů v ČR.

 

Podělíte se s námi o nějaké zajímavé statistiky?

Po vzniku aplikace byl profil uživatele 30–40 let, často se jednalo o sportovce. Nyní už má aplikace Záchranka milion uživatelů, a i když nejpočetnější skupina zůstala stejná (věk cca 25-45 let, mužů je zhruba stejně jako žen), daří se nám oslovovat i mladší uživatele, a to i děti. Seniorů přibývá také, právě pro ně je aplikace velmi přínosná, často jsou sami doma a přivolání pomoci potřebují víc než jakákoliv jiná věková skupina. Pro ty, co nemají dotekový telefon, připravujeme náramek, který bude fungovat stejně jako aplikace na telefonu, jen se bude jednat o prosté tlačítko na zápěstí. Přestože jsme avizovali, že bude na trhu už loni touto dobou, vývoj se protáhl a přesné datum jeho vypuštění do světa zatím neznáme.

Situace, kdy lidé volají o pomoc, jsou všemožné. Často to je opravdu když jsou v terénu, aplikace ale skvěle funguje i ve městě – přece jen když je člověk v krizové situaci, je těžké se zorientovat, stres hraje v takových chvílích velkou roli. Příběhy zachráněných uveřejňujeme pravidelně na naší facebookové stránce. Jen přes prázdniny jich spoustu přibylo, nahlédněte tam. https://www.facebook.com/zachrankaapp/

foto: archiv Aplikace Záchranka
Dá se odhadnout, kolik životů již pomohla aplikace zachránit?

Aplikace životy nezachraňuje, jen pomáhá záchranářům. To oni jsou ti hrdinové. Víme, že tlačítko Záchranky každý den využije cca 50 lidí, záchranáři už za dobu fungování aplikace vyjeli ve více než 35 tisících případů. Samozřejmě stejně jako u každého i klasického volání na linku 155, ne každé volání = výjezd sanitky.

 

Plánujete další rozšíření aplikace Záchranka?

Aplikaci se snažíme také „vynést” za hranice – aby to fungovalo tak, že Češi přijedou do zahraničí, nemusejí nic znovu nastavovat a pomocí stisku tlačítka se dovolají na tamní ZZS a odešlou své údaje, stejně jako doma. Už to takto funguje v Rakousku, na slovenských horách a teď v září přibude Maďarsko. O rozšíření do dalších zemí usilujeme, zatím tam appka funguje tak, že přivolá tamní záchranku, ale polohové a další údaje neodešle.

Mohlo by se vám líbit

VIDEO: Sparring Partners chtějí zvednout lidi ze židlí

S Janem Hrabíkem a Dominikem Novákem ze Sparring Partners, organizace profi trenérů a dalších odborníků v oblasti osobní péče ve fitness a rehabilitaci, jsme si na Dětském dnu v Portheimce povídali mimo jiné o tom, […]

Řemeslo má zlaté dno: Akce pro školy a rodiny na Praze 5

Náměstí 14. října s parkem Portheimka, ideálně lokalizované v nejcharakterističtější čtvrti městské části Praha 5 mezi Štefánikovou ulicí a Hořejším nábřežím se stane místem pro setkávání, sbližování a poznávání. Od května do září zde k přirozeně […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..